VurdigiVurdigiVurdigiVurdigi
  • Vejledning
  • Vurdering
  • Litteratur
  • Kontakt

Vejledning i vurdering af læremidler

Der kan være flere grunde til at vurdere læremidler.  

Den oplagte grund er, at man som skole eller kommune står i en købssituation og skal vælge eller genvælge abonnementer og købe ny teknologi til skolen. Her vejleder CFU jer gerne, både i forhold til didaktiserede læremidler og ikke-didaktiserede læremidler.  

En anden grund kan være en særlig indsats inden for et fag. Det kan være fagudvalget, der sætter et særligt fokus på de digitale læremidler, og på hvordan de bruges i undervisningen. I kan bruge refleksionsspørgsmålene som afsæt og vælge at afholde fagteammøde og få vejledning hos os på CFU.  

Vejledningsforløb på CFU

En del skoler og kommuner henvender sig til os, når de står i købs- og udvælgelsessituationer omkring læremidler. Her hjælper vi med at planlægge forløb, udvælge refleksionsspørgsmål ift. særlige behov og indsatser eller med at orientere om de mange muligheder og teknologier, der findes.  

I er altid velkomne til at kontakte os, hvis I står og har brug for vejledning og sparring. Find jeres lokale CFU-konsulent under Kontakt.

Kategorisering af læremidler

Vores refleksionsspørgsmål er inddelt i fem typer af læremidler. Her indgår både didaktiserede og ikke-didaktiserede læremidler, og de har hvert sit sæt af spørgsmål.

  • Forløb
  • Didaktiske ressourcer
  • Funktionelle læremidler
  • Tekster
  • Æstetiske tekster

Du finder spørgsmål til de fem typer under Vurdering.

De didaktiserede læremidler kan endvidere inddeles i fire kategorier – ift. deres særlige prototypiske træk. De kan være:

  • trænende
  • formidlende
  • stilladserende
  • professionssimulerende

Disse begreber kan være gode at tage med i diskussioner og refleksioner i fagudvalg og PLC-netværk, da de er med til at skabe et fælles sprog til det videre arbejde. I kan lære mere om kategorisering af didaktiserede læremidler på Læremiddel.dk

Vurdering af læremidler
Didaktiserede læremidler

Model til inspiration

At gribe, begribe og foregribe.  

Vi forstår først verden, når vi har haft “fat i den”.  

Hvis vi skal kunne forstå teknologier og kunne styre dem (i stedet for at blive styret af dem), er det nødvendigt, at vi har erfaringer med dem. Gode som dårlige.  

Det er vores overbevisning, at man skal have arbejdet med de digitale læremidler og teknologier, før man vurdere dem på en kvalificeret måde. Det er ikke nok bare at kigge dem igennem. Prøv derfor teknologierne af – fx ved at tegne prøveabonnement hos leverandøren eller ved at låne teknologierne på jeres lokale CFU – inden I beslutter jer for at købe.

Vurdering af læremidler

Vurdigi
CFU
Kontakt
  • Vejledning
  • Vurdering
  • Litteratur
  • Kontakt
Vurdigi