VurdigiVurdigiVurdigiVurdigi
  • Vejledning
  • Vurdering
  • Litteratur
  • Kontakt

Vurdering

Refleksionsspørgsmålene er delt op i de fem forskellige typer af læremidler. Spørgsmålene er kun vejledende, så hvis I finder andre spørgsmål, som giver mening for jer, tilføjer I dem bare. Hvis I ønsker et særligt fokus inden for specifikke fag eller pædagogiske indsatser, hjælper vi jer også gerne med at målrette spørgsmålene.

I finder ikke specifikke spørgsmål til portaler, da portalerne altid indeholder læremidler af de fem typer. At vurdere en portal vil blive meget overordnet, så vi anbefaler altid, at I vælger et forløb eller en ressource i portalen for at få en kvalificeret vurdering.

Forløb
Didaktiske ressourcer
Funktionelle læremidler
Tekster
Æstetiske tekster

Forløb

Forløb er et didaktisk læremiddel. Didaktiske læremidler har en indbygget didaktik, der varetager flere af følgende opgaver i undervisningen:
• Udpeger faglige mål
• Formidler indhold
• Rammesætter aktiviteter og opgaver
• Støtter og vejleder læreren

Didaktiske læremidler adskiller sig fra didaktiske delelementer (der kun varetager enkelte opgaver), ved at de på systematisk vis varetager flere opgaver i undervisningen.

Forløb

Tilgængelighed Brugervenlighed

Tilgængelighed og brugervenlighed

  • Er der mulighed for at du og dine elever let og hurtigt kan få overblik over forløbets indhold?
  • Gør opbygningen af forløbet det let for dine elever at navigere i indholdet?
  • Giver forløbet dig mulighed for at se, hvor i læreprocessen dine elever er, og hvilke tegn på læring de viser i forhold til målene?
  • Giver forløbet eleven mulighed for at se, hvor i læreprocessen eleven er, og hvilke tegn på læring eleven viser i forhold til målene?
  • Tilbyder forløbet en lærervejledning, som sikrer, at du som lærer får det optimale ud af de ressourcer, du får stillet til rådighed?
  • Er der andre overvejelser omkring tilgængelighed og brugervenlighed, der er vigtige at have med?

Indholdskvalitet

Indholdskvalitet

  • Lever forløbet op til gældende lovgivning for faget?
  • Stemmer indhold og aktiviteter overens med fagets gældende kompetencemål, videns-/færdighedsmål?
  • Er forløbets indhold relevant (meningsfuldt og brugbart) for dine elever set i forhold til de krav, de vil møde i skolen og i livet?
  • Understøtter forløbet dine elever i at udvikle kompetencer til at kunne agere i situationer, der ligner virkelighedens?
  • Understøtter forløbet dine elevers muligheder for at arbejde på varierede måder med det faglige indhold?
  • Understøtter forløbet en undervisning med fokus på elevens faglige progression?
  • Er der andre overvejelser omkring indholdskvalitet, der er vigtige at have med?

Differetiering

Differentiering

  • Understøtter forløbet flere former for differentiering, så flere elever lærer mere?
  • Understøtter forløbet dine muligheder for at differentiere?
  • Understøtter forløbet udviklingen af dine elevers forskellige kompetencer?
  • Understøtter forløbet forskellige måder at lære på?
  • Gives der konkrete forslag til, hvordan du kan undervisningsdifferentiere?
  • Understøtter forløbet, at dine elever motiveres på forskellige måder?
  • Giver forløbet mulighed for, at mange lærer samtidigt, men struktureret og organiseret på forskellige måder? – flere veje mod målet.
  • Er der andre overvejelser omkring differentiering, der er vigtige at have med?

Læringsudbytte

  • Lægger forløbet op til, at dine elever kan arbejde med og opnå forskellige læringsniveauer af faglig viden?
  • Understøtter forløbet, at du og dine elever kan arbejde videre med viden og forståelse i andre sammenhænge?
  • Understøtter forløbet, at dine elever reflekterer over deres nye viden og forståelse?
  • Kan læringsudbyttet bruges uden for en skolekontekst?
  • Er der andre overvejelser omkring læringsudbytte, der er vigtige at have med?

Sammenhæng

  • Har dine elever mulighed for at gemme deres arbejde og finde det igen?
  • Er det muligt at bruge forløbet sammen med skolens øvrige digitale værktøjer?
  • Kan forløbets produktioner downloades eller genbruges i andre sammenhænge?
  • Kan dine elever føje andre medier til forløbet – eksempelvis billeder, tekster og animationer?
  • Kan forløbet og dets produktioner formidles via skolens intranet?
  • Er der andre overvejelser omkring sammenhæng, der er vigtige at have med?

Didaktiske ressourcer

En didaktisk ressource er en programudvidelse. Det er et didaktisk delelement henvendt til eleven. Det kan f.eks. være læringsspil, opgaver til eleven, interaktive assistenter, elevvejledninger.

Didaktiske ressourcer er kendetegnet ved at varetage enkelte af følgende opgaver i undervisningen:

  • Formidle indhold
  • Træne aktiviteter
  • Simulere processer
  • Instruere i arbejdsgange
  • Rammesætte opgaver
  • Vejlede i håndtering af arbejdsprocesser, produktion og fremlæggelser
  • Repræsentere skabeloner til planlægning, dokumentation, opbygning af arbejdsrum eller evaluering

Didaktisk Ressource

Indholdskvalitet

Indholdskvalitet

  • Kan ressourcen udfolde et fagligt relevant indhold og en metode set i forhold til undervisningsforløbets mål?
  • Understøtter ressourcen læringsmålene? Er det klart, hvad du kan og skal bruge ressourcen til?
  • Understøtter ressourcen progression i din undervisning?
  • Passer ressourcens indhold og funktioner til din målgruppe?
  • Hjælper ressourcen dig til at løse den aktuelle opgave nemt, effektivt og kvalificeret?
  • Er der andre overvejelser omkring indholdskvalitet, der er vigtige at have med?

Tilgængelighed Brugervenlighed

Tilgængelighed og brugervenlighed

  • Understøtter ressourcen elevens læringsforudsætninger? (emotionelt, kognitivt, fagligt)
  • Understøtter navigationsstrukturen (layout, grafik m.m.) elevens effektive arbejde i ressourcen hen imod målet? Ved eleven, hvor hun er, og hvor hun kan komme hen?
  • Er det nemt at orientere sig i grafik, layout, design, overskrifter, links, tekstbokse, fremhævede nøgleord m.m.?
  • Er ressourcen læsbar og brugervenlig set ud fra elevens perspektiv?
  • Er der teknisk understøttelse af oplæsning og stavestøtte?
  • Er der hjælpefunktioner eller vejledninger, som er brugbare for dine elever?
  • Kan dine elever let finde resultater, dataindsamlinger eller produktioner og gemme dem?
  • Er der andre overvejelser omkring tilgængelighed og brugervenlighed, der er vigtige at have med?

Læringsudbytte

Læringsudbytte

  • Er det synligt for eleven, hvad formålet med arbejdet med ressourcen er?
  • Lægger ressourcen op til, at dine elever kan arbejde med og opnå flere dybder af viden?
  • Understøtter ressourcen, at dine elever reflekterer over deres nye viden og forståelse?
  • Understøtter ressourcen, at dine elever kan arbejde med den tilegnede viden og forståelse i situationer uden for skolen og i andre sammenhænge?
  • Iscenesætter ressourcen et scenarie/en situation, som eleven genkender fra sit liv uden for skolen?
  • Er der tydelig faglig progression i læringsudbyttet?
  • Er der et læringsudbytte, der rækker ud af en skolekontekst?
  • Er der andre overvejelser omkring læringsudbytte, der er vigtige at have med?

Differetiering

Differentiering

  • Understøtter ressourcen flere former for differentiering, så flere elever lærer mere?
  • Understøtter ressourcen dine muligheder for at differentiere?
  • Understøtter ressourcen udvikling af dine elevers forskellige kompetencer?
  • Understøtter ressourcen forskellige måder at lære på?
  • Giver ressourcen konkrete forslag til, hvordan du kan undervisningsdifferentiere?
  • Understøtter ressourcen, at dine elever motiveres på forskellige måder?
  • Kan mange lære samtidigt, men struktureret og organiseret på forskellige måder – flere veje mod målet?
  • Er der andre overvejelser omkring differentiering, der er vigtige at have med?

Sammenhæng

  • Har dine elever mulighed for at gemme deres arbejde og finde det igen?
  • Er det muligt at bruge ressorcen sammen med skolens øvrige digitale værktøjer?
  • Kan ressourcens produktioner downloades eller genbruges i andre sammenhænge?
  • Kan dine elever føje andre medier til ressourcen – eksempelvis billeder, tekster og animationer?
  • Kan du tildele forskellige rettigheder til elevers produktioner, dataindsamlinger eller resultater?
  • Er der andre overvejelser omkring sammenhæng, der er vigtige at have med?

Samarbejde

Samarbejde

  • Kan du og dine elever dele ressourcens indhold og produktioner med hinanden?
  • Tilbyder ressourcen fordeling af forskellige roller til dine elever?
  • Kan dine elever arbejde sammen og samtidigt via ressourcen?
  • Kan du og dine elever kommunikere indbyrdes ved hjælp af ressourcen?
  • Er der andre overvejelser omkring sammenhæng, der er vigtige at have med?

Funktionelle læremidler

Funktionelle læremidler er kendetegnet ved at fungere som redskaber og værktøjer, der bruges til at håndtere indhold og arbejdsprocesser i undervisningen. Det kan være en eller flere af følgende funktioner:

  • Produktion
  • Reception
  • Kommunikation
  • Evaluering
  • Kompensation
  • Søgning
  • Dataindsamling
  • Analyse
  • Beregning
  • Processtyring

Funktionelle læremidler kan fungere som didaktiske delelementer i et didaktisk læremiddel.

Funktionelt læremiddel

Tilgængelighed Brugervenlighed

Tilgængelighed og brugervenlighed

  • Er det klart, hvad du kan og skal bruge værktøjet til?
  • Passer værktøjets funktioner til opgavens formål?
  • Hjælper værktøjet dine elever til at løse den aktuelle opgave nemt, effektivt og kvalificeret?
  • Har værktøjet en letforståelig brugerflade for dine elever/målgruppe?
  • Er der hjælpefunktioner eller vejledninger, som virker brugbare for dine elever?
  • Kan dine elever let finde resultater, dataindsamlinger eller produktioner og gemme dem?
  • Er der andre overvejelser omkring brugervenlighed, der er vigtige at have med?

Sammenhæng

  • Kan du og dine elever flytte værktøjets resultater, dataindsamlinger eller produktioner til andre værktøjer?
  • Kan du eller dine elever tildele forskellige rettigheder til elevers produktioner, dataindsamlinger eller resultater?
  • Er der andre overvejelser omkring sammenhæng, der er vigtige at have med?

Samarbejde

Samarbejde

  • Kan du og dine elever dele det indhold, der er skabt i værktøjet, med hinanden?
  • Kan dine elever arbejde sammen og samtidigt via værktøjet?
  • Kan du og dine elever kommunikere indbyrdes ved hjælp af værktøjet?
  • Kan du få indblik i processens historiske forløb?
  • Er det muligt at rulle processen tilbage og fortryde tidligere ændringer?
  • Er der andre overvejelser omkring samarbejde, der er vigtige at have med?

Effektivitet

Effektivitet

  • Fungerer værktøjet teknisk?
  • Er det let og ukompliceret at logge ind/oprette sig?
  • Er der andre overvejelser omkring effektivitet, der er vigtige at have med?

Tekster

Sagtekster er kendetegnet ved, at de har et betydningsindhold, men ikke en indbygget didaktik. Sagtekster omfatter sagprosa, tekster i fagene og praktiske tekster, og det udvidede tekstbegreb indeholder også fagtekster, videoer, animationer, simulationer mv.

Engagerende

Engagement

  • Er teksten fængende (har den et involverende drive/en spændende fortælling)?
  • Er teksten relevant og motiverende?
  • Er teksten udfordrende (yder den tilpas modstand)?
  • Er der andre overvejelser omkring engagement, der er vigtige at have med?

Indholdskvalitet og læringsudbytte

Indholdskvalitet og læringsudbytte

  • Behandler teksten emner og problemstillinger på en meningsfuld måde, der kan relateres til elevernes hverdag og det omgivende samfund?
  • Er teksten troværdig og pålidelig?
  • Formidler teksten, animationen eller simuleringen viden på en fyldestgørende måde, der er opdateret i forhold til ny faglig og pædagogisk viden?
  • Kan teksten udfolde et fagligt relevant og eksemplarisk indhold og metode set i forhold til at arbejde henimod udvikling af fagets kompetencer (FFM)?

Tilgængelighed Brugervenlighed

Tilgængelighed

  • Understøtter teksten elevernes læringsforudsætninger?
  • Er det nemt at orientere sig i grafik, layout, design, overskrifter, links, tekstbokse, fremhævede nøgleord m.m?
  • Er teksten læsbar og brugervenlig i kraft af udtryk og rytme?
  • Imødekommer teksten forskellige typer af behov og forudsætninger?
  • Er der andre overvejelser omkring tilgængelighed, der er vigtige at have med?

Tilgængelighed Brugervenlighed

Brugervenlighed

  • Har teksten en god navigationsstruktur? Ved man, hvor man er, og hvor man kan komme hen?
  • Er teksten fleksibel (gode genvejstaster, høj grad af frihed, brugerkontrol, fejlvalg kan nemt omgøres)?
  • Udnyttes teknologiens interaktive potentiale i teksten?
  • Er det nemt at orientere sig i grafik, layout, design, overskrifter, links, tekstbokse, fremhævede nøgleord m.m.?
  • Fungerer teksten teknisk? Responderer den hurtigt?
  • Er der andre overvejelser omkring brugervenlighed, der er vigtige at have med?

Æstetiske tekster

Æstetiske tekster er kendetegnet ved, at de har et betydningsindhold, men ikke en indbygget didaktik, fx skønlitteratur, film og computerspil.

I vurderingen skal du overveje, hvorvidt den æstetiske tekst giver mening i en skolehverdag og i en faglig kontekst, altså hvilket betydningsindhold den æstetiske tekst har.

Intensitet

Intensitet

  • Giver den æstetiske tekst mulighed for en intens (spændings-)oplevelse (fx i kraft af et handlingsmættet plot eller betydningsfulde begivenheder)? Pirrer det elevernes sanser og nysgerrighed?
  • Har teksten en æstetisk sammenhængende form?
  • Er der andre overvejelser omkring intensitet, der er vigtige at have med?

Originalitet

  • Fremstiller den æstetiske tekst et indhold (emne, problemstilling, hændelse) på en original og for læseren nyskabende måde?
  • Bryder den æstetiske tekst med vante forestillinger og normer?
  • Anvender den æstetiske tekst sprog og andre repræsentationsformer på nyskabende måder?
  • Er der andre overvejelser omkring originalitet, der er vigtige at have med?

Kompleksitet

Kompleksitet

  • Rummer den æstetiske tekst spændinger og kontraster, der udfordrer og kræver fortolkning?
  • Er det fremstillede univers sammensat (komplekst i modsætning til simpelt)? Se fx på indhold, form, repræsentationsform (lyd, tekst, billede mv.) og fortællingen.
  • Er der andre overvejelser omkring kompleksitet, der er vigtige at have med?

Vurdigi
CFU
Kontakt
  • Vejledning
  • Vurdering
  • Litteratur
  • Kontakt
Vurdigi