Refleksionsspørgsmålene er delt op i de fem forskellige typer af læremidler. Spørgsmålene er kun vejledende, så hvis I finder andre spørgsmål, som giver mening for jer, tilføjer I dem bare. Hvis I ønsker et særligt fokus inden for specifikke fag eller pædagogiske indsatser, hjælper vi jer også gerne med at målrette spørgsmålene.
I finder ikke specifikke spørgsmål til portaler, da portalerne altid indeholder læremidler af de fem typer. At vurdere en portal vil blive meget overordnet, så vi anbefaler altid, at I vælger et forløb eller en ressource i portalen for at få en kvalificeret vurdering.
Forløb er et didaktisk læremiddel. Didaktiske læremidler har en indbygget didaktik, der varetager flere af følgende opgaver i undervisningen:
• Udpeger faglige mål
• Formidler indhold
• Rammesætter aktiviteter og opgaver
• Støtter og vejleder læreren
Didaktiske læremidler adskiller sig fra didaktiske delelementer (der kun varetager enkelte opgaver), ved at de på systematisk vis varetager flere opgaver i undervisningen.
En didaktisk ressource er en programudvidelse. Det er et didaktisk delelement henvendt til eleven. Det kan f.eks. være læringsspil, opgaver til eleven, interaktive assistenter, elevvejledninger.
Didaktiske ressourcer er kendetegnet ved at varetage enkelte af følgende opgaver i undervisningen:
Funktionelle læremidler er kendetegnet ved at fungere som redskaber og værktøjer, der bruges til at håndtere indhold og arbejdsprocesser i undervisningen. Det kan være en eller flere af følgende funktioner:
Funktionelle læremidler kan fungere som didaktiske delelementer i et didaktisk læremiddel.
Er der andre overvejelser omkring sammenhæng, der er vigtige at have med?
Sagtekster er kendetegnet ved, at de har et betydningsindhold, men ikke en indbygget didaktik. Sagtekster omfatter sagprosa, tekster i fagene og praktiske tekster, og det udvidede tekstbegreb indeholder også fagtekster, videoer, animationer, simulationer mv.
Æstetiske tekster er kendetegnet ved, at de har et betydningsindhold, men ikke en indbygget didaktik, fx skønlitteratur, film og computerspil.
I vurderingen skal du overveje, hvorvidt den æstetiske tekst giver mening i en skolehverdag og i en faglig kontekst, altså hvilket betydningsindhold den æstetiske tekst har.